Kun tarjoutui mahdollisuus osallistua valokuvaustyöpajaan tartuin siihen heti, kun kalenteri sen kerrankin salli. Valokuvaaja Luiza Lehtinen järjesti siis Henkilökuvaus luonnonvalossa miljöössä -workshopin, joka toteutettiin Helsingin Suvilahdessa ja meitä osallistujia oli kymmenkunta. Mallina toimi upea Elina Isokangas.

Kävimme aluksi pikaisesti läpi hieman luonnonvalon käyttämisen teoriaa ja siirryimme nopeasti kokeilemaan kuvaamista käytännössä. Omistan itse myös apuna käytetynkaltaisen heijastimen, mutta olen arkaillut sen käyttöä, koska a) sen kanssa tarvitsee käytännössä assistentin b) pelkään häikäistä mallia. Ehkäpä työpajan tiimoilta uskallan käyttää reflaa uudestaankin!

Elina
Sony A7II + Canon FD 85mm f1.2L @ f2 1/2500s ISO100

Kalustona minulla oli Sony A7II yhdistettynä Canon FD 85mm f1.2L:ään sekä Samsung NX1 + 16-50mm S f2-2.8, mutta harjoittelun nimissä käytin lähinnä ensinmainittua manuaalitarkenteista yhdistelmää. Samsung on varmatoiminen, ergonomisesti onnistunut paketti, jonka loistava BSI-kenno etsii vertaistaan, mutta vaikka tuosta Sonyn rungosta ja ergonomiasta ei voi puhua samassa lauseessa, eikä kennokaan ole mitään ihmeellistä (vakaajaa lukuunottamatta) on laitteessa erinomaiset tarkennusavut käsitarkenteisten vintage-objektiivien käyttämiseen.

Canon 85L:llä otetut kuvat ovat pääsääntöisesti aukolla 2-2.8, sillä näin läheltä kuvatessa on syväterävyysalue paperinohut aukon ollessa täysin auki. Lisäksi objektiivi on altis värivirheille (CA), mikä korjaantuu hieman himmennettäessä.

Elina
Samsung NX1 + 16-50mm F2-2.8 S @ 50mm f2.8 1/250s ISO200

Ylläoleva kuva on yksi harvoista, joita otin Samsungin yhdistelmällä. Kennon tuottamista raakakuvista löytyy syvyyttä aivan uskomattomasti ja piirto sekä yksityiskohtien määrä on valtava.

Elina
Sony A7II + Canon FD 85mm f1.2L @ f2 1/8000s ISO100

Canon 85L:n kanssa vastavalosuoja on pakollinen kapistus: kontrasti on normaalivalaistuksessa kasarioptiikaksi erinomaista, mutta etulinssiin eksyvä hajavalo tuhoaa sen ja piirtokyky romahtaa todella alas. Silti (tai ehkä juuri siksi) lopputuloksena on tunnelmallisia kuvia. Käsitarkentaminen sen sijaan menee samalla arpapeliksi vaikka käytössä on 11x suurennos.

Jälkikäsittelyssä pysyin enimmäkseen yksinkertaisissa säädöissä: rajaus/suoristus, valotusta, valkotasapainoa, mutta näiden lisäksi kaivoin lähes joka kuvasta silmiä varjoista esiin, kun tuntuivat jäävän hieman pimeiksi. Näin tumma meikki olisi toiminut paremmin studiovalaistuksessa?

Kuvasimme porukalla aikalailla “vapaalla tulella”, mikä toisaalta antoi mahdollisuuden kokeilla erilaisia kuvakulmia rauhassa, mutta mahdollisuus ohjata mallia jäi samalla vähiin. Noin kymmenkunta osallistujaa näyttäisi olevan ehdoton maksimi tällaiseen tapahtumaan: nyt kaikki enimmäkseen mahtuivat ja ehtivät räpsimään, toisaalta hetkittäin näky läjässä mitä oudoimmissa asennoissa räiskivistä kuvaajista oli melko huvittava.

Löpinät sikseen, lisää ruutuja:

Elina
Sony A7II + Canon FD 85mm f1.2L @ f2 1/8000s ISO100
Elina
Sony A7II + Canon FD 85mm f1.2L @ f2 1/4000s ISO100
Elina
Sony A7II + Canon FD 85mm f1.2L @ f2 1/8000s ISO100
Elina
Sony A7II + Canon FD 85mm f1.2L @ f2 1/8000s ISO100
Elina
Sony A7II + Canon FD 85mm f1.2L @ f2 1/8000s ISO100
Elina
Sony A7II + Canon FD 85mm f1.2L @ f2 1/160s ISO100